tel.:721590274
tel.:697791363

Symptomy uszkodzenia turbosprężarki

Nawigacja: Home / Diagnostyka / Symptomy uszkodzenia turbosprężarki

Trwałość turbosprężarki zazwyczaj wynosi ponad 200 tys. km, jednak czasami objawy awarii mogą się pojawić wcześniej. Najczęstsze objawy uszkodzenia turbiny to:

  • Utrata mocy (pogorszone osiągi, spóźniona reakcja turbiny na naciśnięcie gazu), świecąca kontrolka błędu.
Turbina zwiększa moc rozwijaną przez jednostkę napędową, dlatego jednym z podstawowych sygnałów świadczących o jej uszkodzeniu jest utrata mocy. Gdy auto wyraźnie słabnie, turbina kwalifikuje się do natychmiastowej kontroli. Bywa jednak, że awaria turbiny prowadzi do przeładowania silnika, co w najlepszym razie kończy się zapaleniem na tablicy wskaźników kontrolki "Check Engine", a w skrajnych wypadkach może nawet doprowadzić do uszkodzenia silnika. Jeśli wystąpi błąd komputera mówiący o przeładowaniu, możemy być pewni, że w naszej turbosprężarce jest tyle nagaru, że zacięły się łopatki.
Jazda z turbosprężarką, w której zacinają się łopatki jest ryzykowna, gdyż np. podczas wyprzedzania może wystąpić spadek mocy, co uniemożliwi nam wykonanie sprawnego i szybkiego manewru.

  • Wydobywanie z rury wydechowej spalin o zabarwieniu niebieskim lub czarnym.
Postępujące zużycie turbiny sygnalizowane jest często dymieniem z rury wydechowej. Niebieski kolor spalin może oznaczać, że spalany jest olej silnikowy, a tym samym rozszczelnienie turbiny. Czarny dym, z którym mamy często do czynienia w wypadku turbodiesli, sugeruje, iż część paliwa nie zostaje spalona, czyli turbina tłoczy zbyt mało powietrza. Oczywiście, przyczyn dymienia może być dużo więcej - podobne objawy występują, gdy uszkodzona jest pompa wtryskowa, awarii uległy wtryskiwacze czy zużyły się ich końcówki.
  • Duże ubytki oleju, wycieki oleju na zewnątrz, duża ilość oleju w układzie dolotowym np. intercoolerze.
W samochodach „z doładowaniem”, przyczyn zwiększonej konsumpcji oleju silnikowego można często upatrywać w uszkodzonych elementach turbosprężarek. Mocno wyeksploatowane łożyska turbiny odpowiadają za nadmierne zużycie oleju. Przedostaje się on zarówno do komory spalania (poprzez kolektor dolotowy), jak również spływa na gorący układ wydechowy: wizualnym objawem niedomagań turbosprężarki jest spotęgowane dymienie z rury wydechowej, o charakterystycznym niebieskawym odcieniu (patrz pkt 2).
  • Głośna praca turbosprężarki (hałasy, gwizd).

Turbo do naprawy powinien zakwalifikować mechanik, gdyż za powyższe objawy nie zawsze odpowiada turbosprężarka. Z naprawą turbosprężarki nie warto zwlekać, gdyż jej awaria może spowodować inne uszkodzenia w samochodzie, a im więcej uszkodzeń tym większe koszty naprawy pozjazdu.

Grafika: eeb.pl | Na silniku windu.org